1-0 till marmeladen

Jag har försökt vara huslig och göra egen marmelad. Det skulle tydligen vara "lite bökigt, men ett mysigt bök" enligt underbara clara. Hm, ja det var rätt mysigt att pilla på med. Först så skar jag apelsiner i minismå bitarr. Det tog 45 minuter!!  Det var alltså fyra apelsiner.... Sedan var det rätt lätt, man kokade apelsiner med vatten, hällde i socker och kokade lite till. Allt var frid och fröjd. Jag gjorde marmeladprovet när den enligt recepetet skulle ha varit klar och det verkade den ju vara. Smaken var helt okej, men lite besk och konsistensen var utmärkt. Glad i hågen hällde jag upp marmeladen i varma burkar (inget fusk, körde allt enligt regelboken) och satte på lock. När jag sedan låg i sängen  gladde jag mig åt tanken på frukosten morgonen efter med hemlagad marmelad på mackan.... Klev upp på morgonen och upptäcker att min marmelad har förvandlats till klister!!!  Det fanns inte en chans att lyckas bre ut den i ett normaltjockt lager på mackan.  Det var bara att slänga alltihop :(  Eftersom jag ju är van att skriva labbrapporter så har jag självklart tänkt ut möjliga felkällor.
1. Jag var inte så noga med koktiden innan sockret sattes i.
2. Jag snålade på vattenet
3. Det var för mkt "vitt" på apelsinerna
4. Jag tillsatte citronsyra på slutet (det hjälper till att göra det tjockare) det gjorde eftersom alla recept tjatade om risken för att den kan bli för lös! Ingen nämnde nått om att det ens är möjligt att den kan bli för tjock!

Eftersom jag ju har en viss labbvana så kan man ju tycka att jag inte borde ha slarvat med tider och mått från början, men shit happens.Har gjort om hela processen idag och uteslutit felkällorna. Nu är smaken heelt perfekt!! Men då blir den säkert för rinnig istället. Ser iaf med spänning fram mot morgondagen när jag får veta hur det har gått.

För att ni inte ska tro att jag är helt värdelös i köket så kan jag berätta att jag även gjorde en fikon och äppelchutney idag och den blev nog bra (vet inte hur det ska smaka egentligen).

Update: Jag vann!! Haha fick en god marmelad med normal konsistens till min frukostmacka! Hoppas att släktingarna som får marmelad i julklapp blir glada... Nu ska jag pimpa burkarna lite, sedan är projektet klart!

Kommentarer
Postat av: Linda

stackare! när man ävlats å hålle på! min hemgjorda marmelad blev jättetjock den också, men jag vet varför...jag råkade ha i fel mängd syltsocker (med pektin!) Ska göra ett nytt försök...den va ändå inte så god den jag gjorde...=)



tänk på mej å mina kanelbullar å ta lärdom av det. Du kan, du kan, du kan! Låt inte ett litet misstag skrämma ut dej ut köket ;)

2008-12-20 @ 13:52:14
URL: http://lindaaronsson.blogg.se/
Postat av: Linda

okej, såg inte din update...BRA GJORT!! Kanske man får smaka marmelad å skorpor i januari? Om det finns nått kvar...vad hade du för recept? (lägg gärna ut det på bloggen, så kan vi "byta") =)

2008-12-20 @ 13:54:21
URL: http://lindaaronsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0