Böcker!

Jag är fullt medveten om att jag inte är någon vidare bloggare eftersom jag har uppehåll hur länge som helst och så kommer jag på att jag ska blogga ibland när jag ser någon utmaning. Men vad gör man när man inte vet vad man ska skriva om? Här kommer iaf en literaturutmaning från Linda.

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?
Läste massor av serier som liten. En fstor avorit var Katitzi böckerna av Katarina Taikon, inser nu i efterhand att de inte bara var fantastiskt bra och välskrivna utan även bra i utblidningssyfte. De beskriver ju hur romerna blev behandlade i Sverige och det var nog bra att få en bild av det redan då. Det är ju inte direkt något som tas upp på historieundervisningen och många vet nog ingenting om detta idag. Böckerna insprirerade mig som äldre att lära mig mer. Andra favoriter  var Kitty, Tvillingarna på sweet valley high, Fem och diverse hästböcker. På högstadiet slukade jag alla av Katarina von Bredows böcker. Viktigast som "vuxenböcker" var nog Jan Gullious Arn Serie och Per Anders Fogelströms Staden serie. Det var de första vuxenböckerna som jag verkligen fastnade för (var kanske 12-13 när jag läste dem) och Arn var och är fortfarande de enda böckerna som både jag och pappa totalt  snöat in på. Det ledde till att vi under en husvagnssemester åkte runt och kollade på gamla borgar och platser som fanns i böckerna.

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?
Helt klart Bamse. Jag prenumerarade och dessutom hade min dåvarande "plastbror" massor av gamla tidningar som Greta (pappas dåvarande särbo) kunde sitta och läsa för mig i timmar varje kväll.  
3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?
True Blood böckerna av Charlaine Harris. Trodde att de skulle vara helt värdelösa med språk och berättarteknik ala Harlequin, men de funkar faktiskt. Inga literära mästerverk men ändå väldigt underhållande, visserligen skulle jag nog inte ha läst dem om det inte hade varit för tvserien. En annan överraskning var Jane Eyre av Charlotte Bronte. Jag har verkligen fördomar mot s.k. klassiska böcker men denna var rakt igenom fantastisk både när det gällde språk, berättarteknik och story.
4. Musik eller inte när du läser?
Egentligen spelar det ingen roll, jag har inga problem att läsa samtidigt som Robin t.ex. tittar på tv, men får jag välja så blir det utan. (om det inte är på bussen/tåget, då lyssnar jag musik för att dränka mina medresenärers hostande och irriterande samtal) 

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du har läst och gillat?
True blood serien, helt klart. För att citera en klasskompis "jag trodde inte att du var en vampyrtjej" och det är jag INTE! Jag råkar bara gilla böckerna!

6. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du har läst och ogillat?
Sagan om ringen trilogin. Seriöst, de är ju helt fruktansvärda. Tolkien var ju bra på många sätt, men någon författare är han inte! De var torra, tjatiga och han kunde inte sortera ut de relevanta aspekterna ur storyn, istället är böckerna fulla av långa och tradiga sidospår. Ändå var jag tvungen att läsa dem, jag älskade första filmen och ville veta vad som hände sedan och ifall de hade lämnat ute nått i filmerna. Det hade de verkligen gjort och det var helt rätt!

7. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Ja, alla av Katarina von Bredows böcker. Förut ville jag att Arnböckerna skulle bli film, men det blev ju ett fiasko.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med och vem hade du velat ge en omgång stryk?

Jag skulle väldigt  gärna vilja äta middag med Jan Gulliou, vi skulle nog ha mkt att prata om. Jag gillar alla av hans böcker som jag har läst+krönikorna, han är nästan alltid påläst, kunnig och tycker som jag. Däremot skulle vi behöva ta en rejäl diskussion om fildelardebatten. Där framstår han inte som ett dugg insatt och påläst trots att han har väldigt starka åsikter. Karln säger ju i intervjuer att han inte ens kan läsa  sina egna mejl. Det visar att han inte har förstått något alls av internet och att han behöver lära sig betydligt mer så att han kan underbygga sina argument. Jag skulle också vädja till honom att skriva fler Hamiltonböcker.

9. Vem vill du utmana?
Alla som känner sig manade!


Kommentarer
Postat av: Linda

Haha, jag hatar också sagan om ringen-böckerna. Hur kan man skriva så invecklat när det uppenbarligen inte är så svårt egentligen. Se bara på filmerna...de är underbara så det räcker å blir över. Där är vi lika! Däremot tänker jag inte ge Per Anders nån fler chans...inte förrän jag är typ 70 å verkligen inte har nått annat att sysselsätta mej med. :)

2009-05-17 @ 14:38:34
URL: http://lindaaronsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0