Ett riktigt bra ord

I Gällivare (jaaaa, det finns säkert på andra ställen också) har vi ett riktigt bra ord. Det kan i stort sett användas närsomhelst. Ordet är dessutom mkt kort och koncist. Här har jag listat de betydelserna som jag kan komma på just nu. Kommentera om du kommer på fler betydelser.

Nååå- Används när någon vill uttrycka t.ex. " vad söt liten hund"
Nååå- "Stackare, du har det inte lätt"
Nå!!-Sluta nu! Används framst när någon gör något fysiskt bus, t.ex. ett barn som försöker få uppmärksamhet genom att kittla en vuxen.
Nå?-Varför det?  Används som svar när någon t.ex. säger "Nä, nu måste jag gå hem, jag har lite bråttom" 
Nå..?-Berätta mer, du måste utvecka historien lite/ Hur gick det till?

Kommentarer
Postat av: Linda

1. Nå, som i nått, eller något om man nu ska hålla sej till rikssvenskan.

EX: Ska'ru ha nå?



2. Nå, som i nog.

EX: Jo, nå ska ja väl de.



Hej hopp! =)

2008-09-23 @ 14:21:55
URL: http://lindaaronsson.blogg.se/
Postat av: Erika

Jo, det är ju visseligen sant. Men vi använder det som ett helt eget ord. I exemplena ovan är det ju en förkortning av något och nog.

2008-09-23 @ 15:02:25
Postat av: Linda

okej da...förlåt ;)

2008-09-23 @ 20:35:20
URL: http://lindaaronsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0